A Filmforgatás Tréning abban is hasonlít egy igazi filmforgatáshoz, hogy a résztvevők számára hatalmas meglepetés a kész alkotás megtekintése. Ennek oka egyszerű: egyrészt a közreműködők nem filmgyártásban tapasztalt szakemberek, ezért nem feltétlenül képesek követni a teljes gyártási folyamatot, másrészt nem tudják elképzelni, hogy mire képes a vágó az utómunka során. Ezért a premier mindig óriási élmény az alkotóknak: itt szembesülnek azzal, hogy a film nem csupán a részek összessége. Megnyugodva veszik tudomásul, hogy dacára az amatőr szereplőknek, az esetenkénti félszegségnek, bakiknak, a kész munka mégis élvezhető valódi moziélményt nyújt.
Trénerként persze ezt az információt nem könnyű átadni a tréning elején: az éppen megérkező csapat hirtelen szembesül a napi feladattal, miszerint egy forgatókönyv megírása és kamera előtti szereplés vár rájuk. Sokan érthető módon szkeptikusak, nem tudják elképzelni, hogy alkalmasak effajta feladatra. Megnyugtató számukra a filmkészítésben tapasztalt tréner jelenléte, aki segít nekik összehozni a történetet, operatőrként ott lesz a forgatáson, és vágóként végleges formába önti a mozit, de mindezek ellenére sokan tartanak ennek az ismeretlen szakmai területnek a bejárásától.
Ilyenkor nagyon fontos a tréner magabiztossága és határozottsága: a résztvevőknek bízniuk kell abban, hogy a vezető érti a dolgát, és garantálja számukra, hogy valóban filmalkotás születik a premierre. Szükséges, hogy a tréner merjen ellentmondani is olykor a csapatnak, de tegye ezt úgy, hogy indokolja a javaslatát. Neki tudnia kell azt, amit a résztvevőknek nem feltétlenül: mikor tűnik szórakoztatónak vagy működőképesnek egy ötlet a brainstorming fázisában, ám nem lesz az leírva vagy kép formájában megjelenítve, és fordítva is: mikor lehet egy első ránézésre jelentéktelen motívumból hatalmas és meggyőző geg, vagy éppen egy egész történet alapja filmnyelvi eszközökkel elmesélve.
A tapasztalataink szerint a premier egyrészt felejthetetlen perceket, önfeledt szórakozást nyújt a résztvevőknek, másrészt viszont megkönnyebbülést is: itt szembesülnek azzal, hogy képesek voltak a feladatra, sikeresen bújtak egy-egy különleges karakter bőrébe, és az improvizált dialógusok sem tűnnek olyan sutának a filmes környezetben, mint gondolták azt a forgatás látszólag kaotikus körülményei között. Ilyenkor az alkotók őszintén gratulálhatnak maguknak a nagyszerű teljesítményhez, és ha azt valóban magukénak érzik, akkor a tréner jól végezte a munkáját.
Bernáth Zsolt