A vezetői munkában gyakran felmerülő nehézség, hogy a más személyiséggel rendelkező munkatársakkal hogyan tudunk megfelelően kommunikálni. Ilyen egyetemes nyelvet keresve jutottunk el az Enneagrammig.
Az Enneagram
Az Enneagram egy személyiségtipológia, amely 9 személyiségtípust karakterizál, innen a neve is: ennea (gör.) = kilenc, gramma = ábra, garfika.
Gyökerei messze visszanyúlnak az ókori Afganisztánba, századunkig a Sufi tanítók őrizték és adták tovább mint szájhagyományt. Az „újrafelfedezés” a 70-es években történt Amerikában.
Sikerének titka, hogy amíg a legtöbb személyiségtipológia csak leírja, jellemzi a különböző típusokat, addig ez segítséget is nyújt a kívánt változás irányába. Márpedig az emberek nem csak önmaguk és mások megismerésére, megértésére törekednek, hanem szeretnének változni és másokon is változtatni. Ezt a feladatot teljesíti tudományos alapokon állva az Enneagram. Nemcsak 9 személyiségtípust karakterizál, hanem a tipikus magatartások motivációira is rákérdez, megpróbálja az életrajzi összefüggéseket átvilágítani, az élet- és magatartási mintákat felfedni. A hajtóerők, törekvések, külső és belső jellemvonások megfogalmazása mellett meghatároz együttműködési irányelveket, kezelési stratégiát és felhívja a figyelmet a lehetséges csapdákra.
Az Enneagramnak sikerül elkerülni a személyiségtipológiákat ért legjellemzőbb vádat, miszerint „skatulyáz”. A rendszer szerint ugyanis mindenki illik a 9 típus valamelyikébe, de emellett 2 másik „kiegészítő” kategóriába is tartozik, amelyek mint lehetséges elmozdulási irány szerepelnek.
Az Enneagram minden egyes személyiségtípust negatív oldaláról azonosít: ezt a látószöget megtaláljuk a jungi pszichológiában az „árnyékkal” való foglalkozásnál és Fritz Rieman „a félelem alaptípusaiban” is. De a negatív perspektíva csak pozitív lehetőségeink árnyoldala: az azonosításra szolgáló negatív vonás éntudatunkba beágyazott belső késztetésekben gyökerezik. Ez az alapvető jelentőségű belső hajtóerő meghatározza azt a módot, ahogyan a belső energia a személyes viselkedésben érvényre jut, és csaknem ellenállhatatlanná válik. Az Enneagram segítségével fel lehet ismerni azokat a védekező mechanizmusokat, amelyek a személyes növekedés és kibontakozás útjában állnak és így az ember előtt a szabadság új formája nyílhat meg: szabadon dönthet arról, hogy kövesse-e belső késztetését vagy nem.
Az Enneagram vizsgálata annak tanulmányozásával kezdődik, hogy mit akarnak elkerülni az egyes típusok. Az Egyesek kerülik a haragot, a Kettesek nem akarják elismerni saját szükségleteiket, a Hármasok a kudarcot, a Négyesek a hétköznapiságot, az Ötösök az ürességet, a Hatosok a normáktól való eltérést, a Hetesek a fájdalmat, a Nyolcasok a gyengeséget, és végül a Kilencesek a konfliktust kerülik.
Az egyes típusokat ezen „elkerülésekből” lehet alaposabban felismerni és jellemezni. Az olvasó a félelem tárgyából csökkentheti a szóba jöhető típusok számát kettőre vagy háromra, így elég, ha a továbbiakban csak ezekkel foglalkozik.
Mire használható a módszer?
Személyiségalapú vezetés
A módszerben rejlő felismeréseknek köszönhetően (kommunikációs utak az egyes karakterekhez, motivációs faktorok ismerete) segítséget kapunk ahhoz, hogy a tanult vezetéstechnikai eszközöket kiegészítsük a megfelelő kommunikációval és motivációval.
Személyiségalapú értékesítés
A XXI. században az értékesítés, sokkal személyesebbé vált, mint eddig. Szükség van arra az értékesítőnek, hogy gyorsan tudja azonosítani az ügyfél motivációját, vásárlási szokásait. A rendszer megismerésével az értékesítő tanult értékesítési technikáit remekül ki tudja egészíteni.
Tancsa István